Stripmunk 14/ aug-okt '24

Na De klerk Bartleby (van Herman Melville) en A Christmas Carol (van Charles Dickens) is dit je derde adaptatie van een klassieke roman. Blijft de pracht en de kracht van die verhalen je aanspreken? De teksten die ik als basis gebruik zijn niet voor niets grote klassiekers: ze zijn perfect! Toch probeer ik altijd mijn eigen invalshoek te vinden, mijn eigen visie op het oorspronkelijke werk. Ik probeer lezers een frisse kijk te geven op een verhaal dat ze al kennen of, als ze het nog niet kennen, hen aan te moedigen het zelf te ontdekken. Bijko- mend voordeel: de schrijvers ervan zijn overleden, dus krijg je als auteur alle vrijheid die je wil bij de interpretatie van hun werk (hoewel ik altijd trouw probeer te blijven aan de essentie van het oorspronkelijke verhaal). Je baseerde Peter Pan van Kensington niet op J.M. Barries bekendste roman Peter and Wendy , maar op een eerdere roman van de Schotse schrijver, The Little White Bird . Waarom? Barrie’s vroege korte verhalen verschil- len enorm van de ‘canonieke’ Peter Pan die we allemaal kennen uit de talloze film- en theaterversies. De Disney-ver- Streets of London José-Luis Munuera over Peter Pan en zijn influencers JOSÉ-LUIS MUNUERA Soms moeten we als stripliefhebbers gewoon dankbaar zijn, dankbaar dat kunstenaars als José-Luis Munuera zich bekwaamd hebben tot het maken van stripverhalen en dankbaar dat ze dat talent met ons willen delen. Munuera, bekend van onder andere De Campbells maar ook Robbedoes en Kwabbernoot, heeft een missie: hij wil literaire klassiekers voor onze ogen terug tot leven brengen. En hij doet dat meesterlijk, zoals nu weer met zijn prachtige adaptatie van Peter Pan! PETER PAN VAN KENSINGTON MUNUERA HC | 96 pag. | € 21,99 | 2 okt INFLUENCERS VAN JOSÉ-LUIS MUNUERA sie van Peter Pan, zeker een kunstwerk op zich, is gebaseerd op avontuur en actie, terwijl de vroegere verhalen een enorme poëtische, lyrische en sug- gestieve lading hebben. Ze schetsen een sprookjeswereld op een specifieke plaats (Kensington Gardens) en voe- gen een magisch element toe aan de concrete realiteit van het leven in een stad. Aan de andere kant leek het me dat ze, op een metaforische manier, veel dieper ingingen op enkele van de donkerder thema's die in beide versies aanwezig zijn. Mijn bewerking haakt in op deze eerste verhalen, maar ik heb er, naar ik hoop, een solide plot rond geconstrueerd. Na A Christmas Carol speelt ook dit verhaal zich in Londen af. Trekt het Victoriaanse Londen je aan? Ik heb al lang een liefdesrelatie met Londen. Mijn familie en ik brachten er onze kerstvakanties door en we gingen elke avond naar een voorstelling kijken, een toneelstuk, een musical … en dat een hele week lang. Voor mij is de stad een rijke bron van inspiratie en natuur- lijk is de Victoriaanse sfeer erg leuk om te tekenen. Hoe zou je jouw Peter Pan omschrijven? Een andere Peter Pan, lyrisch en don- ker, maar gebaseerd op de originele versie van Barrie. In zekere zin is het een Peter Pan gezien door de ogen van de Mexicaanse filmregisseur Guillermo del Toro ... Je hebt zelf al veel tekenaars geïnspireerd, maar welke vijf mensen hebben jou beïnvloed? Mijn catalogus van mensen en zaken die me beïnvloed hebben, is net zo uitgebreid als mijn enorme bibliotheek en mijn niet minder uitgebreide verzameling dvd's! Maar als ik er maar vijf mag noemen, zou ik zeggen dat mijn eerste belangrijke invloed de Disney-studio is geweest. De films die zij produceerden zijn monumentaal en ik heb ze als kind altijd bekeken als de kathedralen van de kunst! Daarna, in chronologische volgorde van het moment dat ze in mijn leven opdoken, zijn dat Uderzo , Otomo , Eisner en Pratt .  Peter Pan en Maimie vliegen boven Kensington Gardens. © 2024 José-Luis Munuera – Dargaud Benelux

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=