Stripmunk 14/ aug-okt '24

op kruistocht vertrekt, en de eerste albums van Vandersteen in. Een oude bekende uit de jeugdboe- ken, Koen of Koenraad, Johans schildknaap par excellence , speelt namelijk een hoofdrol in De mol . Hij is trouwens niet de enige die een belangrijke rol in het album claimt, een heel gezelschap trekt samen op tocht. Heeft Du Caju een favoriet perso- nage? ‘Hekla natuurlijk, kleine heks met een dolk op een IJslandse pony ... Meer moet dat niet zijn:),’ vertelt hij. ‘Sommige personages dringen zich tijdens een verhaal op. Hekla is zo’n personage. Ze is stoer, maar toch kwetsbaar, handelt impulsief en torst een zwaar verleden. Aan Johan wil ze vooral tonen dat zij in zijn ziel kan kijken’, zegt Grossey over haar. EEN QUEESTE Een tocht impliceert diverse loca- ties en gevaren. ‘Moeilijk om kiezen wat ik nu de leukste scène vond,’ vertelt Du Caju daarover, ‘maar de 'dodendans' met die skeletten in het licht van het kampvuur vond ik wel leuk. Ook de scène waar Hekla door het raam van een herberg in Parijs vliegt en het gevecht op de brug waren heel fijn om te tekenen.’ ‘Een queeste beschrijven is als scenarist dankbaar. Tijdens zo’n tocht leren de personages elkaar kennen, elk met hun gebreken, maar soms ook door het verrichten van onverwachte, moedige daden. Het wordt natuurlijk des te prettiger als blijkt dat er zich een verrader in het gezelschap bevindt, iemand die de boel wil saboteren. Het is dan aan de lezer om te proberen te achter- halen wie die mol is’, vult Grossey met een knipoog aan. Verschillende decors scheppen ook verschillende sferen. Het kleur- gebruik is daarbij belangrijk. Over zijn keuze zegt Du Caju: ‘Een paar dingen bepalen natuurlijk zichzelf: vanwaar komt het licht, wat zijn de weersomstandigheden, wat is het tijdstip van de dag en welke sfeer past bij de gebeurtenissen ... Ik probeer een pagina een soort kleureenheid te geven zodat het geheel op het eerste gezicht een soort rust uitstraalt. Dat geeft meer zin om te lezen, denk ik. Een realistisch getekende pagina kan snel overladen worden. Ik probeer bij de inkleuring de pagina niet nog meer te overladen.’ EEN HOMMAGE 65 jaar De Rode Ridder, 65 jaar avonturen die zich van de duistere middeleeuwen tot de late middel- eeuwen afspeelden. Ze brachten Johan, de Rode Ridder, in alle uithoeken van de wereld, tot in Japan, Cambodja en zelfs Atlantis toe. Hij vocht tegen horden Picten, Fransen op de Groeningekouter, Saracenen, Amazones, Vikings, draken, monsters en robots. Hij kreeg hoogwaardige vrienden en bondgenoten en meedo- genloze tegenstanders. Hij leerde de liefde kennen en verloor ze weer. Hij ging steeds zijn eigen weg. Hij is de ultieme ridder! De mol is een eenmalig album. Toch zal wat erin gebeurt bepalend zijn voor het leven van Johan, de Rode Ridder. En zo past het in de rijke traditie van die ene ridder, die ook al is hij nu 65 jaar, toch voor eeuwig op zoek gaat om overal waar hij komt het onrecht te bestrijden.  De mol , een prachtig hommagealbum Johan gaat in dit album naar Parijs. © 2024 – Standaard Uitgeverij DE RODE RIDDER VIERT ZIJN 65 STE VERJAARDAG OP DEKASTEELFEESTEN INEKEREN (21/09), IN AANWEZIGHEID VAN DE RODE RIDDER EN TEKENAARS.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=