Stripmunk 14/ aug-okt '24

VOORLOPIGE COVER HET GEBROKEN ZWAARD ‘Z oals alle dolende ridders dwaalt Johan, de Rode Ridder, door het land op zoek naar een ge- legenheid om zijn zwaard in dienst van het recht te stellen.’ Met die beginselverklaring startte op vrijdag 6 november 1959 Het gebroken zwaard , het eerste stripavontuur van Johan, de Rode Ridder, in De Standaard . De held was dertien jaar eerder bedacht door jeugdboekenschrijver Leopold Vermeiren, die hem tot leven deed komen in talloze jeugdboeken. Maar woensdag 6 november 2024 zal het dus 65 jaar geleden zijn dat Willy Vandersteen ervoor zorgde dat de Rode Ridder, via vele onster- felijke stripverhalen, zijn definitieve mythische status kreeg. Om dat te vieren verschijnt dit najaar De mol , een hommagealbum. Het scenario werd geschreven door auteur en uitgever Ronald Grossey: ‘Ik heb eigenlijk leren lezen met Het gebroken zwaard en De zwarte pijl , een Johan en Pirrewiet-verhaal van Peyo. En vanaf de eerste cyclus rond koning Arthur begon ik de Rode Ridder-stroken uit de krant te knippen en in plakboeken te verzamelen.’ Het schitterende artwork is van Thomas Du Caju (Sabbatini, Betty & Dodge en Saboteuses): ‘Ik heb de Rode Ridder-albums als kind verslonden. Een album als De stenen beelden is mij bijgebleven, geen idee waarom :). Ik hou vooral van de 'klassieke' verhalen, Merlijn, de ronde tafel, draken, monsters, golem, enzovoort ... de scifi-verha- len kunnen me iets minder bekoren.’ VLIEGTUIGEN EN PAARDEN Ronald Grossey heeft iets met de Rode Ridder. Hij herwerkte twee ver- halen van Leopold Vermeiren, Het giftige oog en De zilveren panter , en schreef het scenario voor het stripalbum Red Knight (tekeningen Marvano). ‘Voor De mol wou ik teruggaan naar de sfeer van de eerste albums van Vandersteen, albums zoals De gouden sporen, De galmende kinkhoorns en vooral Storm over Damme , dat een historische setting meekreeg,’ vertelt Grossey. ‘Ook De mol speelt zich tijdens een specifieke historische periode af: de vroege middeleeuwen waarin het graafschap Vlaanderen zijn sterke economische positie probeerde te verzilveren in een voortdurend machtsspel tussen de koningen van Frankrijk en Engeland.’ Voor Thomas Du Caju was het een uitdaging om ‘zijn’ Rode Ridder te maken, in het kielzog van onder andere Willy Vandersteen, Frank Sels, Karel Biddeloo, Marvano, Claus Scholz, Fabio Bono. Of toch niet? ‘Ik heb het me eigenlijk niet al te moeilijk gemaakt,’ aldus De Caju, ‘ik heb de oorspronkelijke Vander- steen-Johan getekend zoals die uit mijn hand vloeide. Maar dat kapsel blijft een uitdaging:).’ En was het niet wennen na het tekenen van de vliegtuigen tijdens de Tweede Wereldoorlog in de indrukwekkende reeks Saboteuses en de paarden in de middeleeuwen? ‘Inderdaad, vooral paarden zijn niet simpel als je niet gewoon bent ze te tekenen. Maar ik hou van alle soorten strips en de afwisseling was zeker welkom. Paarden zijn trouwens net zo lastig te tekenen als die fietsen uit de jaren 40. Geef mij maar iets met een motor, dat gaat een stuk vlotter:).’ HEKLA Chronologisch zou dit verhaal gesitueerd kunnen worden tussen de Rode Ridder-jeugdboeken van Leopold Vermeiren, vooraleer Johan De Rode Ridder, 65 jaar! ARTIKEL ‣ DE RODE RIDDER HOMMAGE DE RODE RIDDER HOMMAGE | De mol GROSSEY, DU CAJU SC | 40 pag. | € 7,99 | 23 okt Voorbereidende schatsen voor De Rode Ridder. © 2024 – Standaard Uitgeverij

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=