Stripmunk 14/ aug-okt '24

The good, the bad and the ugly West Fantasy opent met een vijfdelige cyclus, en de titel van het eerste deel De dwerg, de premiejager en de doodgrave r is meteen een vette knipoog naar de westernklassieker The good, the bad and the ugly . De dwerg in de titel is Okaar Albericht. Hij vindt in een goudmijn een magische monoliet. Als hij die aanraakt, komt duizenden mijlen verder een dode tot leven. De premiejager is Kendal Jones. Hij doodt voor de centen, zo simpel is het leven. De doodgraver is een goblin. Hij weet dat statistisch en opportu- nistisch gezien de meeste doden in de buurt van een premiejager zullen vallen. Hij volgt Jones. Ze zijn samen op weg naar de goudmijn, want een dwerg heeft het nichtje van Jones vermoord en alleen een kogel kan die misdaad vergelden. Ondertussen groeit het leger van ‘ondoden’ aan. Ook zij zijn op weg naar de goudmijn. Zo’n plot smeekt gewoon om een inter- view. We vroegen Jean-Luc Istin daarom even zijn parallel universum te verlaten en onze vragen te beantwoorden. Vele universums Jean-Luc, er bestaan al diverse sterke fan- tasyseries, ook in de stripwereld. Was het niet moeilijk om een totaal nieuwe fantasiewereld te creëren? Ja, dat was het zeker! Het was een echte zorg voor mij omdat ik, zoals je weet, al een paar universums heb gecreëerd, bijvoorbeeld rond ‘De wereld van Aquilon’ (dat de series Elfen, Dwergen, Orks & Goblins en Magiërs omvat) maar ook rond ‘De werelden van Oscitanië’ met een serie als De Meester- Inquisiteurs, en ik wilde niet hetzelfde opnieuw doen. Natuurlijk wilde Mourad Boudjellal (n.v.d.r. vroeger uitgever bij Soleil en nu Oxymoron), die altijd succesvol is geweest met uitgaven in het fantasygenre, graag een totaal nieuw universum. In zekere zin hebben illustrator Bertrand Benoit en ik aan zijn verzoek voldaan, maar niet helemaal. We zorgden voor fantasiewezens en magie, maar plaatsten de setting in de Verenigde Staten van 1860. Wat verklaart volgens jou de populariteit van het fantasygenre? Ik weet het niet precies. Misschien spreken deze universums aan omdat daarin alles mogelijk is, maar dan wel volgens een logica die wordt opgelegd door het universum zelf. Of misschien komt fantasy voort uit de oude verhalen en legendes van onze beschavingen, en leven deze verhalen voort dankzij deze nieuwe universums. Eerlijk gezegd heb ik mezelf die vraag nooit gesteld. Spaghettiwesterns Heb je zelf een favoriet in het genre? De paradox van mijn carrière is dat ik altijd een sf-lezer ben geweest, en eigenlijk geen fantasylezer. Ik ben pas laat begonnen met het lezen van het genre, met David Gemmell en zijn roman Legend . Maar dat boek werd wel mijn eerste liefde en, zoals iedereen weet, je eerste liefde blijft heel belangrijk. Dat gezegd zijnde is de beste fantasyschrijver ter wereld volgens mij Jean-Philippe Jaworski met De oorlog winnen (Le Lombard) en zijn ‘Hauts Royaumes'-universum. De perstekst omschrijft West Fantasy met de uitdrukking Tolkien meets Tarantino . Een toe- passelijke beschrijving? Gezien het feit dat West Fantasy wezw- kennen uit de boeken van Tolkien, maar Tolkien meets Tarantino! INTERVIEW ‣ WEST FANTASY JEAN-LUC ISTIN In de stripwereld kan je de Franse scenarist Jean-Luc Istin gerust de grootmeester van de fantasy noemen. In de reeks rond de wereld van Aquilon alleen al bedacht en schreef hij meer dan honderd scenario’s en daarnaast creëerde hij parallelle werelden voor bijvoorbeeld Merlijn, de Griekse goden of de Japanse samoerai. Maar wat hij met de serie West Fantasy doet, is op zijn minst gezegd speciaal te noemen. Rond 1860 duiken in de Amerikaanse Far West niet alleen outlaws en indianen op, maar ook elfen en orks. WEST FANTASY 1 De dwerg, de premiejager en de doodgraver ISTIN, BENOÎT HC | 64 pag. | € 21,99 | SC | € 11,99 | 4 sep © 2024 - Editions Oxymore Een gesprek met scenarist Jean-Luc Istin over de nieuwe serie West Fantasy

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=