Stripmunk 13 / apr-jun '24

DE WERELD DRAAIT DOOR ‣ DE NIEUWE AVONTUREN VAN DE KIEKEBOES appartement boven dat van Fanny en ze zal er dus een paar albums later ook intrekken, of Fanny dat nu leuk vindt of niet. Moemoe zorgt voor een inter- generationeel conflict. ‘Conflict’ in het echte leven betekent ruzie, maar in een scenario is het eerder het verhin- deren dat iemand zijn dramatisch doel bereikt, wat dus interessante vertelstof oplevert. Waarschijnlijk gaat Moemoe ook nog de huisbaas chanteren (lacht), want ze is wel een beetje gemeen en ze heeft nu eenmaal de leeftijd be- reikt waarbij ze zich niks hoeft aan te trekken. Er zit dus inderdaad een continuïteit in, maar de personages gaan niet meer verouderen. Dat is niet de bedoeling. Cambré: Moemoe heb ik trouwens altijd het plezantste nevenpersonage gevon- den omdat ze als het nodig is leven in de brouwerij brengt. Net als Fanny is ze een vooruitstrevende madam. Veel vrouwen Nix: Eigenlijk zijn de hoofdpersonages nu allemaal vrouwen, wat ik wel prettig vind (lacht). Maar broer Nopel zal ook wel een rol spelen. Hij is iets ouder dan bij Merho, een soort puber, en hij speelt veel games waarin ik wel verhaalmoge- lijkheden zie. Met zijn games is Nopel waarschijnlijk snel bezig met het meta- gebeuren, dat opent perspectieven. Dus ja, die nieuwe setting vond ik heel interessant. Cambré: Door die vrouwelijke figuren sterk op de voorgrond te plaatsen kan er ook meteen een nieuw vrouwelijk lezerspubliek aangetrokken worden, terwijl het toch zeker een familiestrip zal blijven. Psychologische uitdieping Merho wisselde al eens van genre, zijn jullie dat ook van plan? Nix: Het zullen niet altijd spionage- of misdaadverhalen zijn zoals het eerste album. Voor Uranium-235 leek het mij wel goed om een spannende plot te schrijven, met veel actie, en er daar- naast wat humorscènes in te brengen en een karaktersetting. Maar de verha- len kunnen qua genre dus alle kanten opgaan en dat geeft natuurlijk variatie. De kracht van de hele Kiekeboe-reeks is toch dat Merho meerdere snaren bij het publiek heeft geraakt. Met de combina- tie van een sterke plot en een heleboel grapjes die de plot niet in de weg zitten, kon hij de serie volhouden. Toen Merho begon, werd de strip in een krant voorgepubliceerd zodat er in functie daarvan gedacht moest worden, er moest na twee stroken een grap of een plotwending komen en/of het moest een beetje over de actualiteit gaan. Die publicatie zorgde dan weer voor gratis publiciteit voor de strip. De tijden zijn veranderd. Nu moeten strips afgeleiden zijn van televisiefor- mats, want dan hebben ze daar al hun publiciteit en publiek verworven. Dat is minder interessant, want De Buurt- politie vind ik bijvoorbeeld leuk om te doen, maar het is wel niet mijn strip, mijn format. Aan de andere kant hoef je geen rekening meer te houden met die twee stroken en kunnen personages nu meer psychologisch uitgediept worden over meerdere albums heen. Toch hield ik wel van die heel eenvoudige, duidelij- ke tekeningen en inkleuring die ook de Kiekeboes karakteriseerden. Veel vakjes Jullie zijn nu al een aantal maanden bezig, hoe verloopt de samenwerking? Cambré: Het is knap hoe Nix zijn ver- haal kan vertellen op 38 pagina’s. Hij gebruikt wel veel vakjes per pagina (lacht), dus was het voor mij soms zoeken om alles duidelijk in beeld te zetten. Maar het werkt heel goed. Ik stuur elke afgewerkte pagina door en Marnix is altijd vol lof. In het begin was ik toch wel wat zenuw- achtig, zeker over hoe het qua timing zou verlopen, maar inkter Pedro en inkleurder Shirow Di Rosso volgen heel goed op. Het is plezant, ontspannender dan Amoras tekenen, wat een pak meer werk is, een welkome afwisseling. Het is zeker niet gemakkelijk om in de voetsporen van Merho te treden, maar ik hoop dat het publiek onze aanpak een kans geeft. Wij en de mensen van de uitgeverij hebben er alleszins ver- trouwen in.  © 2024 – Standaard Uitgeverij © 2024 – Standaard Uitgeverij

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=