Stripmunk 13 / apr-jun '24

grappig en spannend verhaal brengen in de stijl van de Suske en Wiske-al- bums waarmee ik ben opgegroeid. Daarnaast wilde ik een beetje tegen het ‘heilig huisje Van Gogh’ stampen. Van Gogh heeft natuurlijk een erg tragisch leven geleid, oké. Hij was nu eenmaal geen vrolijke kerel, denk ik. Ik zou veel liever met Monet op café gezeten heb- ben. Van Gogh is door de dramatiek van zijn leven een echte mythe geworden, bijna een religie, waar je blijkbaar niet mag aankomen. Ik geef toe, ik ben ook een grote fan van zijn werk. Ik spring ook op elk nieuw Van Gogh-weetje, het is nu eenmaal een fascinerende figuur. Naast de soms wat misplaatste ‘serieux’ heb je die dolgedraaide commercie rond Van Gogh. Overal worden repro- ducties van zijn schilderijen afgebeeld, van paraplu’s tot onderbroeken. Echte waanzin. Met jouw eigen prachtige stripodes aan Daubig- ny en Monet en nu een Sus en Wis-verhaal rond Vincent Van Gogh valt het niet te ontkennen dat je iets hebt met (impressionistische) schilders uit de tweede helft van de 19 de eeuw. Vanwaar je fascinatie? Toen ik zelf in openlucht begon te schilderen heb ik de oorsprong van het buiten schilderen bestudeerd. Voor de uitvinding van de verftube, ergens begin 19 de eeuw, werd er buiten hoofd- zakelijk met waterverf geschilderd (ook fantastisch hoor, Turner en Isabey bijvoorbeeld). Maar toen het dankzij de verftubes gemakkelijker werd om met olieverf te schilderen, had dat een enorme invloed op de schilderkunst. De schilderijen werden groter en dynamischer en ze werden niet meer als schetsen of voorstudies gezien. Deze evolutie kan je tot op de dag van vandaag merken. Zonder die eerste Barbizon-schilders geen Van Gogh, geen Lucian Freud enzovoort, geen moderne schilderkunst. Auvers-sur-Oise Beschrijf de magie eens van het plaatsje Au- vers-sur-Oise? Na het bekende incident met het oor in Arles werd Van Gogh in een in- stelling in Saint-Remy opgenomen. Maar omdat de afstand te groot was, bracht zijn broer Theo hem over naar Auvers-sur-Oise, vlak bij Parijs, waar de bevriende dokter Gachet Vincent opvolgde. In Auvers-sur-Oise liggen alle locaties die belangrijk waren voor die drie laatste maanden van Van Goghs leven op wandelafstand van elkaar en dat maakt het boeiend. En bijna alles is er nog. Het is alsof het decors van een toneelstuk zijn. De herberg Ravoux, de beroemde kerk van Auvers, het huis van dokter Gachet, de graanvelden en zijn grafsteen. Het is helemaal niet zo toeristisch uitgebouwd zoals wij het in de strip voorstellen. Een drukke baan snijdt het dorp in twee. Als je op een terrasje zit moet je de diesellucht van de vrachtwa- gens er bijnemen. Op andere plekken in het dorp lijkt de tijd meer dan honderd jaar te hebben stilgestaan. Enfin, toch zeker een omweg waard. Je kan er ook nog het intacte atelier van Daubigny bezoeken, met, tot voor kort, een verre achternicht van Daubigny die aan de kassa ticketjes verkoopt … Impressionisten Naast stripauteur ben je ook schilder. Hebben de impressionisten je eigen werk beïnvloed? Momenteel werk ik aan het album De Magnifieke Monet deel 2, waarin land- schappen uiteraard zeer belangrijk zijn. Zelfs de kadertjes van de strip zijn een verwijzing naar de impressionisten. Die strip heeft drie stroken waardoor elke strook bijna een dubbel vierkant is. Dat was een favoriet formaat van Daubigny en later ook van Van Gogh. Een heleboel belangrijke werken die in Auvers zijn gemaakt, zijn een dubbel vierkant. Hoe verliep de samenwerking met Charel? Keileuk! Het is de eerste keer dat ik een scenario en storyboard maak voor iemand anders. Voor mij was dit dus helemaal nieuw. Charel is natuurlijk een geweldige tekenaar en een goeie verteller. Hij is een pro tot en met, hij begrijpt onmiddellijk alles. Door zijn semi-realistische stijl wordt mijn redelijk over-the-top-verhaal ook veel geloofwaardiger. We zijn samen naar Auvers-sur-Oise geweest om foto’s te maken en alles grondig te bestuderen. Het absintmuseum was helaas gesloten. Dat zullen we dus nog eens moeten overdoen. Misschien voor deel 2, Vincent van Groaâargh! the return?  INTERVIEW ‣ VINCENT VAN GRROAÂARGH SLAPELOZEZOMBIES Een nieuwe superheld is opgestaan: Zandman! Want zorgt zijn alter ego Klaas Vaak er immers niet voor dat alle mensen hun verdiende nachtrust krijgen? Dat is niet naar de zin van Klaartje Wak- ker. Ze beraamt een groots plan om mensen juist niet te laten slapen en de energie van het blauwe licht van de smartphones zal haar daarbij helpen. In no time is bijna iedereen een slapeloze zombie geworden, ook Wiske en tante Sidonia. Het is aan Suske om het tij te keren, maar die is dan weer verslaafd aan zijn blokfluit. Gelukkig zijn Jerom en Lambik in de buurt. Ze dragen een speciale bril, maar hoelang kan die aan het blauwe licht weer- staan? En wat als de nachtmerrie plots opduikt? Scenarist Peter Van Gucht is een rasverteller en op de stripplaten van Wout Schoonis spat het tekenplezier van het papier. SUSKE EN WISKE 373 Klaartje Wakker VANDERSTEEN, VAN GUCHT, SCHOONIS SC | 40 pag. | € 7,99 | 17 apr ONTWAPENENDEEN GRAPPIGEAVONTUREN Wat als Wiske eens lekker lui wil zonnen en een wesp daar anders over denkt? Wat als Suske met zijn spieren indruk wil maken op Sofieke maar het wondermiddeltje van Tineke iets te krachtig werkt? Wat als Suske en Wiske iets leuks en span- nends willen beleven, maar tante Sidonia andere plannen voor hen heeft? Dan zit je goed voor een aantal ontwapenende en grappige avonturen van Suske, Wiske en hun vriendjes. Voor de jonge fans van het tweetal, maar ouderen mogen stiekem meegenieten ;-). SUSKE EN WISKE JUNIOR 14 | Vol gas! DUCHATEAU, CAMBRÉ, VANDERSTEEN SC | 32 pag. | € 7,99 | 15 mei © 2024 – Standaard Uitgeverij 33

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=