Stripmunk 13 / apr-jun '24

TRAGISCHPASSIONEEL LIEFDESLEVEN T oen de in 1923 in New York geboren Griekse operazangeres Maria Callas in 1977 in Parijs overleed, amper 53 jaar oud, was ze al een mythe geworden. Dat had ze niet alleen te danken aan haar onvergetelijke vertolkingen in opera’s als La Traviata , La Gioconda , Aïda , Carmen en Norma . Ook haar tragisch passionele liefdesleven had haar die status bezorgd. Natuurlijk waren er de turbulente relaties met Giovanni Meneghini, Luchino Visconti en vooral Aristoteles Onassis, maar dat ook filmmaker en auteur Pier Paolo Pasolini een belangrijke man in haar leven werd, dat is minder bekend. Pasolini gaf haar niet alleen een hoofdrol in zijn film Medea , naar het klassieke drama, hij bood haar ook vooral een luisterend oor en dat terwijl ze beiden net herstelden van een gebroken hart. Hoe hun relatie evolueerde en een reis naar Brazilië daarbij een orgelpunt vormde, dat is het onderwerp van de prachtige biopic Een onmogelijke liefde . Ouwe rot in het vak Jean Dufaux schreef het scenario, de jonge Italiaanse kunstenares Sara Briotti zorgde voor grandioze, sfeerrijke tekeningen. EEN ONMOGELIJKE LIEFDE DUFAUX, BRIOTTI HC | 104 pag. | € 27,99 | 15 mei me na aan het hart. Het idee kwam van Yves Schlirf die de kleine potloodteke- ningen had gezien waarmee ik elke pa- gina tot in de kleinste details uitschets, inclusief alle varianten, de karakterstu- dies en wat grafische extra’s. Ik denk dat dit de tekeningen zijn die het dichtst bij mezelf liggen, als een manier van denken en 'spelen' met de werkelijkheid. Projectie Waarom blijft het oude Rome mensen intrigeren, denk je? Ik denk dat dit komt door de suggestie- ve mix van 'grootsheid' en decadentie van die periode, inclusief de morele decadentie. Het is een periode die ook veel zegt over ons heden. Het is een van die mythische periodes waarin we al onze tendensen, licht en donker, gepro- jecteerd kunnen zien. Met series als De lemen troon en De verschrik- kelijke paus dook je al in andere historische periodes, nu zwerf je door het oude Rome. Heb je een voorkeur voor een bepaalde historische periode? Mijn favoriete historische periode is waarschijnlijk de periode die ik op dat moment teken! Vroeger had ik een voorliefde voor de middeleeuwen en de renaissance (waarin mijn vorige series zich afspeelden), maar het is natuurlijk een kwestie van jezelf onder te dompe- len in een historische periode om dan de ongelooflijke rijkdom aan verwijzin- gen en beelden te ontdekken.  UITGELICHT ‣ CALLASENPASOLINI © 2024 DUFAUX - THEO - DELABY - DARGAUD BENELUX (DARGAUD-LOMBARD nv) 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=