Stripmunk 13 / apr-jun '24

S cenarist Jean Dufaux gebruikte de heerschappij van de roemruchte keizer Nero als basis voor zijn kwali- teitsvolle en zeer populaire stripserie Murena. Maar het krediet voor de reeks stond eveneens op conto van illustra- tor Philippe Delaby, die slechts enkele pennentrekken nodig had om werel- den van emoties te onthullen. In 2014 overleed Delaby, veel te vroeg, hij was slechts 53, en zo verloor de stripwereld een van haar meest talentrijke stripte- kenaars ooit. Delaby’s schoenen waren heel groot om te vullen en even leek het of met het heengaan van Delaby ook Murena zou stopgezet worden. Jean Dufaux en uitgever Yves Schlirf vonden gelukkig een waardige opvolger in de Italiaanse tekenaar Theo Caneschi die met series als De lemen troon en De verschrikkelijke paus al had aange- toond dat een historische reeks hem zeker niet afschrikte. Een eigen universum Maar ja, Theo, we spreken hier over Murena, dé serie over het oude Rome. Toch geen plein- vrees? Theo: De moeilijkste taak bestond erin omme de grafische rijkdom van het universum van Delaby en Dufaux eigen te maken. Daarom heb ik me meteen toegelegd op het bestuderen van de decors, de anatomie van de personages en de manier waarop het verhaal werd opgebouwd. Ik voel nog altijd, zelfs na drie albums, de uitdaging, ook al is er nu meer de zekerheid dat het mij wel zal lukken. De dood van een wijze is je derde album in de Murena-serie. Als lezer ben ik onder de indruk van je stijl, de settings en de personages, maar heb jij nu zelf het gevoel dat het Murena-univer- sum je eigen universum is geworden? Zo denk ik er zeker over, maar tegelij- kertijd zie ik mijn werk als de inter- pretatie van een klassieker, namelijk ‘Murena’ getekend door Philippe Delaby. Ik hoop wel dat de lezers in mijn interpretatie kwaliteit zullen erkennen en er mijn eigen persoonlijkheid in zullen terugvinden. Lemuria Hoe ging je daarbij te werk? Ik moest me zeker de personages eigen maken. Ik werd ook wel een beetje geholpen door de plot omdat er vanaf album 10 een belangrijk nieuw sleutel- personage haar intrede doet, namelijk Lemuria. Haar, maar toch ook Lucius, kon ik de meest persoonlijke invulling geven. Andere, nieuwe personages stelden me in staat om ze eigen ka- raktertrekken mee te geven zonder te refereren aan vroegere albums. Het heeft zeker bijgedragen dat Jean en ik voor de daadwerkelijke samenwer- king heel veel gepraat hebben. Zo kreeg hij ook een duidelijker beeld van mijn visie op de serie en kon hij zijn tekst in functie daarvan schrijven. Natuurlijk waren de scenario’s niet alleen interes- sant, maar ook makkelijk te vertalen naar beelden, omdat ze al heel visu- eel waren en een sterk verhaalritme hadden. In mijn ervaring zijn de beste scenarioschrijvers perfect in staat om hun vertrouwen te schenken aan de tekenaars zonder de behoefte hen te moeten controleren. Er is ook een zo goed als uitverkochte luxever- sie van het album op de markt, met potlood- schetsen. Kan je daar iets meer over vertellen? Met veel plezier, want het project ligt INTERVIEW ‣ MURENA Morele decadentie THEO CANESCHI Wat Gladiator voor de filmwereld deed, heeft de serie Murena voor de stripwereld gedaan: het oude, klassieke Rome terug op de kaart gezet als een intrigerende periode waarin complotten en machtswisselingen zorgden voor een rijke bron aan steeds meeslepende verhalen. Een interview met tekenaar Theo over Murena MURENA 12 De dood van een wijze DUFAUX, THEO SC | 64 pag. | € 9,99 | 15 mei © 2024 DUFAUX - THEO - DELABY - DARGAUD BENELUX (DARGAUD-LOMBARD nv) ‣ 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=