STRIPMUNK 11 | NOV-DEC '23

DE WERELD DRAAIT DOOR ‣ VERBLUFFENDE HOMMAGEALBUMS K apitein Francis Blake moet in New York voor de Verenigde Naties een speech houden over het belang van internationale wereldvrede. Rond de tijd dat Blake en Mortimer in de Big Apple arriveren, wordt een man gearresteerd omdat hij de Egyptische antieke grafzuil van Horus in het Metropolitan Museum heeft vernield. Blake en Mortimer worden bij de zaak betrokken, want de man is niemand minder dan Olrik. Met dé crimineel par excellence in de buurt komt ook de vredesconferentie in gevaar. In de jaren negentig van de vorige eeuw had uitgeverij Dargaud al aan de Franse tekenaar Floc’h gevraagd om de Blake en Mortimer-serie verder te zetten. Logisch, want Floc’h is een van de meesters van de klare lijn. Toen weigerde hij: Floc’h: ‘Ik had altijd gezegd dat ik niet geïnteres- seerd was in een Blake en Mortimer, dat ik op aarde was om Floc'h te zijn, niet Jacobs. Maar nadat ik de afgelopen jaren vooral autofictie had geschreven en aan het begin van de coronalock- down net twee boeken had afgerond ( La femme de ma vie, Une chienne de vie ), kwam er ruimte vrij om dit avontuur aan te gaan, ongetwijfeld geboren uit een geest van contradictie, maar ook uit mijn ergernis over de post-Jacobs-interpre- taties. Wat me ergert is sciencefiction die geen sciencefiction meer is, omdat we zestig jaar later weten wat er van de wereld geworden is. Jacobs nam het risico zijn visioenen geconfronteerd te zien met het oordeel van de tijd die zou komen. Kortom, ik belde mijn oude handlanger Jean-Luc Fromental, die mijn manier van werken perfect begrijpt. Hij ging akkoord op voorwaarde dat hij kon samenwerken met zijn partner José-Louis Bocquet.’ MINDER IS MEER Met het vorig jaar verschenen bloedstollende album Acht uur in Berlijn bewezen José-Louis Bocquet en Jean-Luc Fromental dat ze de wereld van Blake en Mortimer door en door kennen. Maar De kunst van het oorlogvoeren , het nieuwe Blake en Mortimer-avontuur, is er geen zoals de andere. Floc’h heeft er zo zijn eigen idee over: ‘Als ik een nieuw album wil maken, heb ik een dui- delijke visie over wat ik wil bereiken. Ik heb dus mijn eisen. Voor deze Blake en Mortimer wou ik een ‘huis-clos’-verhaal, met een beperkte locatie, een verhaal dat zich afspeelt in New York. Dit alles in een heel eenvoudig psychologisch kader: Blake en Mortimer oog in oog met Olrik, weinig personages, geen drukte, geen doden, geen sciencefiction. Mijn voorkeur gaat uit naar inti- mistische films en theateruitvoeringen, niet naar blockbusters. Anders dan de raamverhalen die ik bedacht met François Rivière zou dit plot een an- dere sfeer moeten oproepen. En tot slot moest de stijl verlost worden van de zwaarwichtigheid van Jacobs. "Minder is meer", mijn credo, geldt net zo goed voor het tekenen als voor het schrijven. Zo komen ook de scenaristen in beeld. Ik zeg dit niet om afbreuk te doen aan hun verdiensten, maar om het kader van mijn eigen engagement af te bakenen. Fromental en Bocquet hebben ondanks al die beperkingen wonderen verricht. Het is alsof we 'handjeplak' hebben gespeeld, dat kinderspelletje waarbij je je handen eindeloos op elkaar stapelt en de hand eronder steeds boven op de stapel komt. Bocquet begon met schrijven, Fromental nam dan het geesteskindje over en ik verscheen aan het eind en zette alles op een rij- tje. Ik wou geen overbodige tekstballonnen, zelfs geen overbodige woorden. Dat was nodig om de pageturner te creëren die ik wou. Het scenario kwam dus van hen. Hoe kan het ook anders als je weet hoe weinig ik van lineaire plots hou? Ik, die alleen van gevoelens hou, zou gewoon onmoge- lijk een zin als "Uw communicatie over watersto- faandrijving veroorzaakte een sensatie" kunnen neerschrijven!’ INDIAN SUMMER Om de helden uit hun vertrouwde omgeving te ha- len, liet Floc’h de actie in New York plaatsvinden: ‘Ik heb zoveel verhalen geschreven die zich in Engeland afspelen dat het idee om dit nog eens dunnetjes over te doen onmogelijk te realiseren was! Ik wil geen 'anglofiele’ karikatuur van mezelf zijn. Ik koos New York – een stad die ik goed ken – om onze twee Britten onder te dompelen in een wereld die voor hen minder logisch en ongetwijfeld moderner is. Het jaar 1953 (mijn geboortejaar) markeerde trouwens de nieuwe culturele dominantie van de Verenigde Staten over het ‘oude continent’.’  BLAKE EN MORTIMER DOOR De kunst van het oorlogvoeren FROMENTAL-BOCQUET, FLOC'H SC | 128 pag. | € 16,99 | 8 nov Biblio | 140 pag. | € 65 | 22 nov BLAKE EN MORTIMER IN NEW YORK FLOCH 54 INT_BLAKEMORTIMERARTDELAGUERRENL_00_NL_PG005_124.indd 54 21/08/23 14:16 © 2023 – UITGEVERIJ BLAKE & MORTIMER / STUDIO JACOBS (DARGAUD-LOMBARD NV) 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=