STRIPMUNK 11 | NOV-DEC '23

COLOFON Stripmunk magazine is een uitgave van Standaard Uitgeverij. V.U. Kris Hoflack Franklin Rooseveltplaats 12 2060 Antwerpen T. 03 285 72 00  Coördinatie: Jente Lambrechts z Redactie: Ronald Grossey  Opmaak: Willem Wouters Coverbeeld: © Delaf naar Franquin © Dupuis, 2023. Lees alle edities van Stripmunk magazine online via www.standaarduitgeverij.be Alle beeldmateriaal en teksten zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toelating. Prijzen en verschijningsdata zijn onder voorbehoud. WIJ STRIPS Volg Standaard Uitgeverij online en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rond strips. /standaarduitgeverij.be /standaarduitgeverijstrips /standaarduitgeverijstrips /standaarduitgeverij /standaarduitgeverij BEHEER JE STRIPVERZAMELING Stripmunk is de eenvoudigste manier om je stripverzameling te beheren en is dé plaats om nieuwe strips te ontdekken. INHOUD 4 DE WERELD DRAAIT DOOR ‣ VERBLUFFENDE HOMMAGEALBUMS 12 INTERVIEW ‣ GUUST 14 LEZERSBRIEF ‣ MERHO 15 ARTIKEL ‣ BLOCKBUSTERS 18 INTERVIEW ‣ XIII TRILOGY - JONES 24 ARTIKEL ‣ ONE-SHOTS 31 DE STRIPMUNK ‣ WOUT SCHOONIS 32 NIET TE MISSEN STRIPS 40 DE INFLUENCERS VAN MIDAM 42 NIEUW IN DE BOEKENKAST Hommage aan de oude meesters, lang leve nieuw bloed Wat een ongelooflijke vreugdevolle verhalen kom ik tegen in dit blad! Niet te geloven. Ik heb in mijn leven - op stripgebied alleen al - nogal wat meegemaakt. Zo had ik het onvoorstelbare genoegen om Morris te interviewen in 1993 in Angoulème en hem te ontvangen op De Stripgidsdagen in Turnhout. Samen met Erwin Cavens ben ik in 1988 Franquin gaan interviewen in Watermaal-Bosvoorde voor Robbedoes/Spirou . We hebben toen uitbundig gelachen. Franquin heeft toen nog een monster getekend in het boek dat ik bij me had, Et Franquin crea la gaffe . Het straffe was dat hij het monster begon te tekenen bij de ogen en dat hij gewoon voortbabbelde en in mijn ogen bleef kijken terwijl hij tekende. Alsof hij een portret aan ’t maken was. Hilarisch. Bij de vooropening van het Centrum voor het Beeldverhaal in Brussel heb ik Edgar Pierre Jacobs nog in levende lijve gezien. En kijk, deze drie grootmeesters van het beeldverhaal tekenen nu alleen nog voor de goden, gelukkig krijgen de drie grootheden nu bijzondere hommages. Ik kijk ernaar uit. Wie parels wil, moet in de zee duiken, zeg ik altijd. De Franse tekenaar Blutch heeft een nieuw Lucky Luke verhaal geschreven. Blutch is een grote bewonderaar van Morris en hij heeft Morris’ werk zeer goed bestudeerd, zo blijkt. De Lucky Lukes met scenario’s van Goscinny vindt Blutch de beste. Daarin kan ik hem alleen maar gelijk geven. Ooit al eens in New York geweest? Een fascinerende stad. Nu is de Franse tekenaar Floc’h eindelijk bezweken voor de vraag of hij een Blake en Mortimerverhaal wil tekenen. Hij neemt de figuren mee naar New York. Je moet het artikel over dat nieuwe album lezen om te beseffen hoe bijzonder het zal worden. New York als decor in strips, ik denk dat je daar een boek over kan schrijven. De Belgische tekenaar Dany en de Franse scenarist Yann bundelen hun talenten voor een Robbedoesverhaal: Robbedoes en de blauwe helleveeg . In een interview legt Dany uit waarom hij zo weg is van Franquin, net als álle tekenaars. Ik kijk natuurlijk uit naar het optreden van journaliste IJzerlijm. Ik kijk uit naar haar werk uiteraard. Het wordt een album voor kritische lezers, denk ik. De Belgische scenarist Zidrou en de Belgische tekenaar Frank Pé ontfermen zich over Marsupilami. Dat wisten we al. Eindelijk is er nu het tweede deel. Als je de decors van Brussel ziet, weet je waarom het zolang heeft geduurd. Ik ben benieuwd wat voor een beest ze van de langstaart hebben gemaakt. Sus en Wis Wout Schoonis is dus de nieuwe hoofdtekenaar van Suske en Wiske. Hij is de eregast in De Stripmunkvragen. Hij zit niet langer in de schaduw, hij komt voluit in het licht. Schoonis vertelt onder meer interessante dingen over de modernisering van het stripvak. En er zijn nog meer redenen om deze Stripmunk te verslinden. Eindelijk verschijnen er nieuwe Guust Flater-gags. De Canadese stripauteur Delaf moet heel wat lef hebben om daar aan te beginnen. Misschien is het wel één van de grootste uitdagingen in de stripgeschiedenis. Onwaarschijnlijk. Het is een hachelijke onderneming denk ik. Maar goed. In het huis van de ezel spreek je niet over oren, zeg ik altijd. Merho En uiteraard staat deze Stripmunk stil bij het afscheid van Merho aan de Kiekeboes. Elk nieuw verhaal is nog altijd meer dan de moeite. Dat bewijzen de verkoopcijfers wel, alles bij elkaar dertig miljoen albums de deur uit. In 46 jaar. Onvoorstelbaar. Maar het is duidelijk dat levensgenieter Merho na dat vele werk nog iets anders wil doen. Hij wil de handen vrijhouden om ons nog op een andere manier te verrassen. Een ambitieus man slaapt nooit vredig, zeg ik altijd. Baas worden van je eigen tijd, daar kan ik me iets bij voorstellen. Het is ook uitkijken naar Merho’s lees- en kijkboek Of moet ik er een tekeningetje bij maken? Nog in deze Stripmunk aandacht voor de Franse striptekenaar Olivier TaDuc en de stripreeks XIII. Kleine anekdote: ooit kwam er iemand in de stripwinkel in Turnhout vragen naar de strips van KSIE. In een interview vertelt TaDuc dat hij het oorspronkelijke werk van de Belg William Vance in ere wil houden in de nieuwe trilogie XIII Jones. Dat wil XIEN! En er is nog veel meer. De stripwereld is en blijft een boeiend universum. Duik erin, laat je verrassen. Een vliegende kraai vangt altijd wat, zeg ik altijd. XIII Trilogy MAJOOR JONES KRIJGT HAAR EIGEN SERIE ‣ 18 PATRICK VAN GOMPEL | JOURNALIST EN STRIPLIEFHEBBER © TADUC - YANN - DARGAUD BENELUX (Dargaud-Lombard nv) 3

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=