STRIPMUNK 11 | NOV-DEC '23

Yanns scenario vertelt ons ook over Jones' relatie met haar broer Marcus en met generaal Carrington. Is zij ook jouw favoriete personage in de serie? Natuurlijk, want Jones is een prachti- ge vrouw en ik teken graag mooie vrou- welijke personages. Ik geniet ervan en ik hoop dat de lezers samen met mij van het personage zullen genieten. Van de paarden en de prairies van de serie Chinaman naar de wereld van de luchtvaart, was het een grote aanpassing? Het klopt dat je kunt zien dat ik een grote grafische sprong heb gemaakt door van paarden naar vliegtuigen over te stappen. En ik kan mijn uitgevers al- leen maar bedanken voor het vertrouwen dat ze mij hebben gegeven om deze trilogie te maken. Ze moesten er toch maar van uitgaan dat ik ook vliegtuigen, helikopters en auto's kon tekenen, al had ik daarvan natuurlijk al iets laten zien in Jonathan Fly , deel 11 van XIII Mystery. Natuurlijk teken ik liever paarden om- dat ik die al teken sinds ik een kind was, maar uiteindelijk kan je je met de juiste documentatie uit bijna elke situatie redden en dit soort strips met vertrou- wen aanpakken. Vance is de referentie Is William Vance grafisch gezien de norm voor XIII? Ja, natuurlijk, want hij is de oorspron- kelijke schepper van het grafische universum van XIII en hij is dus nood- zakelijkerwijs de referentie voor alle auteurs die in zijn voetsporen treden. Desondanks hebben mijn uitgevers me op geen enkele manier gedwongen om precies zoals William Vance te tekenen. Toch probeer ik zo dicht mogelijk bij zijn stijl te blijven, terwijl ik tegelijker- tijd de verhalen een beetje probeer te moderniseren door middel van een andere lay-out en kadrering dan die hij gebruikte. Je tekende Jonathan Fly al in de serie XIII Mystery. Heeft deze trilogie ook grafisch een andere benadering? Nee, ik denk dat ik dezelfde grafische voetstappen volg als in XIII Mystery. Het is een stijl die natuurlijk niet ver van mijn eigen stijl ligt. Ik voeg nu wel iets meer zwarte vlakken toe, wat meer in de lijn ligt van de Vance-stijl. Hoe was het om met scenarist Yann te werken? Voor ik aan deze trilogie begon, wist ik weinig of niets over Yann. Dankzij deze samenwerking hebben we elkaar beter leren kennen en elkaars kwaliteiten leren ontdekken en waarderen. Had je zelf ook een inhoudelijke inbreng? Absoluut niet, want het script was al gelezen, geanalyseerd en goedgekeurd door Jean Van Hamme en Dargaud, dus was er heel weinig speelruimte omdat het kader al was vastgelegd. Er waren een paar aanpassingen aan bepaalde scènes, maar niet echt noemenswaardig.  INTERVIEW ‣ XIII TRILOGY - JONES “WilliamVance is de referentie voor alle auteurs die in zijn voetsporen treden.” — TaDuc © TADUC - YANN - DARGAUD BENELUX (Dargaud-Lombard nv) © TADUC - YANN - DARGAUD BENELUX (Dargaud-Lombard nv) 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=