STRIPMUNK 10 | AUG-OKT '23

A rkansas, 1864. Tijdens de Ameri- kaanse Burgeroorlog moet een ba- taljon Noordelijken, dat volledig bestaat uit zwarte soldaten, een wetenschappe- lijk expeditie naar het Ozarkgebergte begeleiden. Indianen, Zuidelijken en racisme zijn de gevaren die het ietwat vreemd gezelschap bedreigen. In het gebergte schuilt echter de grootste vij- and, niet alleen voor de soldaten en de wetenschappers, maar voor de gehele mensheid. Als ik me niet vergis, is Nefilim je eerste westernserie. In de voetsporen treden van onder meer Blueberry, Comanche en Undertaker, dat lijkt mij niet evident? Inderdaad, dit is mijn eerste western. Ik wilde een invalshoek, een verhaal en natuurlijk personages bedenken waarmee ik een verhaal kon schrijven dat ik zelf graag zou lezen en dat zo origineel was dat ik tot het einde toe geïnteresseerd kon blijven. Zo benader ik als auteur altijd mijn thema’s. Ik heb dus nooit echt gedacht aan die andere legendarische westernseries toen ik vele jaren geleden begon met het schrij- ven van Nefilim, wat ik trouwens met mijn andere fictieverhalen ook niet doe, ongeacht het genre. Je hebt een origineel thema gevonden voor Nefilim, gebaseerd op een Bijbelse mythe. Heeft jouw verhaal ook een historische kern? Vooral de basis van Nefilim is histo- risch, uitgaande van reële gegevens. De burgeroorlog, de oprichting van unionistische legereenheden bestaan- de uit Afro-Amerikaanse soldaten die vanaf 1863 zouden deelnemen aan de strijd, het wetenschappelijk onderzoek van het Smithsonian Institute en na- tuurlijk de beruchte zuidelijke wetten die in 1861 werden gestemd waardoor elke zwarte gevangengenomen unio- nistische soldaat ter plekke en zonder proces mocht worden geëxecuteerd. Roept de titel misschien een Bijbelse connotatie op, dan zal de lezer tijdens het verhaal ontdekken dat ook legen- des van de indianen een centrale rol spelen in dit historisch verhaal, met fantastieke elementen. Met dit verhaal wou ik tonen wat voor een vreselijke burgeroorlog het Noord-Amerikaanse grondgebied teisterde, en dat tegen een achtergrond van slavernij. Je behandelt ook het gevoelige thema racisme in de strip. Is het niet extra moeilijk om daar- over te schrijven in deze ‘woke’ tijden? Dit thema lag zelfs aan de basis van het verhaal. Met betrekking tot ‘wokis- me’ wil ik toch zeggen dat deze uit- drukking tegenwoordig eerder wordt gebruikt als een politieke belediging die erop gericht is om alle feministi- sche, antiracistische en antihomofobe strijd in het bijzonder in diskrediet te brengen. Die houding komt meestal van extreemrechts, dat erin geslaagd is die op te dringen in het publieke debat. 'Woke’ zijn is een term die geen politieke bedoeling heeft, het betekent gewoon 'ontwaakt'. Het woord werd in die betekenis voor het eerst gebruikt door de Afrikaans-Amerikaanse ge- meenschap en ontstond precies in het zuiden van de Verenigde Staten na de afschaffing van de slavernij. Ik weet dat er soms discussies over dit onderwerp zijn, maar ik ben van mening dat een auteur van fictie zich niet beperkt hoeft te voelen in zijn of haar onderwerpen, thema's, de soorten omgeving die in het kader van zijn creatieve werk worden ontwikkeld. Het publiek blijft dan rech- ter en kritiek is altijd mogelijk. Je schreef het scenario met David Dusa, een verrijking? Ik was al drie, vier jaar met het idee van Nefilim bezig toen ik David Dusa ont- moette. Met hem begon ik te werken aan verschillende projecten, televisieseries en strips. Ik vroeg hem of hij met mij mee wilde doen aan Nefilim. Alle basi- selementen van het project en de hoofd- personen waren aanwezig, maar samen breidden we het verhaal uit naar andere invalshoeken, met name de relatie tus- sen bepaalde indianenstammen en de zuiderlingen of de link met het Smithso- nian Institute, elementen die het verhaal toch een extra dimensie gaven, zowel historisch als wat fictie betreft. Stéphane en Juliette Créty zorgden voor het prachtige artwork. Hoe verliep die samenwerking? Stéphane Créty en ik wilden al heel lang samen aan een gezamenlijk project werken en dat werd eindelijk mogelijk dankzij Nefilim. Werken met Stéphane en Juliette kan je niet anders omschrij- ven dan puur geluk. Onze manier van samenwerken is zo natuurlijk en gemakkelijk, ze zijn beiden getalen- teerd, precies, snel en punctueel. Dat is ook aan het album te zien, de platen zijn adembenemend, of het nu gaat om epische of meer intieme scènes. En we moeten het natuurlijk ook hebben over het prachtige werk van Elvire De Cock, die de pagina’s op een ongelooflijke manier inkleurde. Een geweldig team van creatieve mensen en een geweldig redactieteam, ik heb veel geluk en ik ben heel blij. ‘Puur geluk!’ Scenarist Runberg over de nieuwe westernserie Nefilim NEFILIM 1 | In het spoor van onze voorouders RUNBERG-DUSA, CRÉTY SC | 56 pag. | € 9,99 | 6 sep INTERVIEW ‣ NEFILIM RUNBERG Scenarist Sylvain Runberg, bekend van series als De Dominanten en Orbital, schreef met In het spoor van onze voorouders een fascinerend eerste album van wat een machtige nieuwe westernserie belooft te worden, Nefilim. © DUSA / RUNBERG / CRÉTY /ÉDITIONS DU LOMBARD (DARGAUD-LOMBARD S.A.) 2023 26

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=