STRIPMUNK 10 | AUG-OKT '23

E en huilende Scarlett O’Hara die wanhopig tegen Rhett Butler uitroept: ‘Where shall I go? What shall I do?’ Een onverstoorbare Rhett Butler die laconiek antwoordt: ‘Frankly, my dear, I don't give a damn’ , zijn stetson opzet en in de mist verdwijnt. De eindscène uit de filmklassieker Gone with the wind werd een van de meest iconische scènes uit de filmgeschiedenis. Tegelijk een zegen, maar ook een vloek voor zowel de film als het boek van Margaret Mitchell waarop de film gebaseerd was. Want het Gone with the wind -epos was zoveel meer dan die ene scène. Tegen de achtergrond van de Amerikaanse Burgeroorlog volgen we de jonge, zelfbewuste Scarlett O’Hara, wiens comfortabele leven bruusk wordt omgegooid door de oorlog. Scarlett is hopeloos verliefd op Ashley Wilkes, die verloofd is met iemand anders. Ondertussen komt ook de charmante outlaw Rhett Butler in haar leven, een man met een kwalijke reputatie. Dit verhaal vol passie, maar waarin ook de gruwel en de nefaste gevolgen van oorlog en sociale ongelijkheid – het is de tijd van de slavernij – getoond wordt, kreeg in 1937 de Pullitzerprijs en werd een bestseller. De film van Victor Fleming met Vivien Leigh en Clark Gable won acht Oscars. In de jaren negentig verscheen er een vervolg, Scarlett van Alexandra Ripley, waarop ook een minitelevisieserie gebaseerd werd. Maar in de 21 ste eeuw werd nog enkel de legendarische eindscène gelinkt aan Gone with the wind . VERBAAL STEEKSPEL Tot de Franse stripauteur Pierre Alary ( Silas Corey , Don Vega ) het boek begon te lezen: ‘Nadat ik Don Vega , mijn verhaal over de oorsprong van de Zorrolegende, voltooid had, was ik zeer nieuws- gierig naar het boek van Margaret Mitchell. Ik voelde me thuis in het Amerika van de tweede helft van de 19 de eeuw. Er was dat roekeloze van de western, maar ook die sfeer die ik moeilijk kon loslaten. In de roman Gone with the wind snoof ik de geur van avontuur en werd ik eveneens getroffen door die sociale ondertoon.’ En het zijn ook de personages die Alary intrigeren: ‘Ik hield van het verbale steekspel tussen Scarlett O’Hara en Rhett Butler, dat ik graag in scène zette. Hun dialogen vol panache stuwen de intrige. Het lijkt haast of ze steeds een duel aangaan. Ik wist dat ik met heel veel plezier vier jaar van mijn leven met hen wou doorbrengen.’ Het tweeluik Gone with the wind van Pierre Alary dompelt je onder in de woeligste periode uit de Ameri- kaanse geschiedenis. Alary heeft oog voor zowel de psychologische ontwikkeling van zijn personages – Scarlett evolueert van zestienjarig meisje naar een volwassen vrouw – als voor de maatschappelijke achtergrond, een verdeeld land in een bittere oorlog. Zijn tekenstijl is virtuoos, de kleuren vol dramatiek. Gone with the wind van Pierre Alary is een meesterwerk!  Gone with the wind Een majestueuze stripbewerking ARTIKEL ‣ ROMANS GONE WITH THE WIND 1/2 ALARY HC | 136 pag. | € 27,99 | 4 okt © Rue de Sèvres, Paris, 2023 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=