STRIPMUNK 9 | APR-JUN '23

moeilijk in bedwang kan houden. Ook hier loopt hij met de ogen open in een valstrik van de goden en dat zal hem zuur opbreken. Engagement In welke mate verwerk je eigenlijk je eigen engagement in de Suske en Wiskeverhalen? Als je zoals ik met door andere auteurs vastgelegde concepten werkt, is er niet zoveel ruimte voor te persoonlij- ke maatschappelijke visies. Het gaat tenslotte om een kabouter in een bos of een pratende hond. Maar toch heb ik – deels onbewust – een soort levens- werk gemaakt van het 'verbeteren van de wereld'. Geen groteske, opgeheven vinger, maar gewoon het meegeven van alledaagse waarden. Elkaar graag zien. Naar elkaar luisteren. Begrip tonen. Openheid. Liefde is blind, maar dat is de haat ook. Oorlog ontstaat alleen maar als we niet meer praten. En je lost niks op met geweld. Dat komt zeker terug in verhaallijnen en ook in dialogen. Voor- oordelen en veralgemening zijn de ware vijanden van de mens. Ga je bewust bepaalde thematieken uit de weg? Ik heb de indruk dat er de laatste tijd heel wat thema’s uit de weg worden gegaan. Met een crowdpleaser als Suske en Wiske kunnen we het ons niet permitteren mensen tegen ons in het harnas te jagen. Het publiek heeft zeer lange tenen. Racisme, seksisme, kli- maat, religieus en politiek extremisme, enzovoort ... zorgen voor een sfeer van onverdraagzaamheid. Dat is een echte kanker. Het is bovendien bon ton om meteen recht te veren en te proteste- ren. Ook grapjes schieten geregeld in het verkeerde keelgat. Mopjes over de politie, een belastingontvanger of een politicus leveren vaker een protestbrief op dan een lachsalvo. Er wordt niet meer gerelativeerd, wat de kerntaak van de humorist er niet makkelijker op maakt. We hebben het lachen verleerd. En het werkt vaak contraproductief. Na de beruchte dikkelippenrel zijn we in de studio voorzichtig om andere rassen en cul- turen in beeld te brengen. Als zelfs een goedbedoelde tekening mensen op de kast kan jagen, heb je er geen vat meer op. Maar die mensen weglaten kan ook weer als racisme aanzien worden. Het is een dunne koord. Wat mij betreft kan in deze wereld iedereen – ongeacht zijn kleur of herkomst – goed of slecht zijn en word je getaxeerd op wat je doet, niet op wie je bent. Een positieve boodschap Vind je überhaupt dat je als auteur van een familiestrip bepaalde maatschappelijke thema’s in je werk moet stoppen, of juist niet? Wij stoppen heel veel positieve bood- schappen in onze verhalen. Maatschap- pelijk belangrijke waarden worden niet geschuwd. Dat heeft twee redenen. Suske en Wiske hebben – al klinkt dat zwaarder op de hand dan ik het bedoel – een opvoedende taak. We willen onze lezertjes graag iets meegeven dat ze later in de praktijk kunnen toepassen. Als morgen een van onze lezertjes een beter mens is geworden door het lezen van Suske en Wiske, kan ik daar alleen maar blij om zijn. Al wil ik het er ook niet inrammen. Die boodschappen liggen er niet dik bovenop. ’t Is meer onderhuids. Het blijft tenslotte in de allereerste plaats amusement. Tweede reden is dat een avontuur meer diep- gang krijgt als je er zo’n onderliggende premisse instopt.  DE WERELD DRAAIT DOOR ‣ PETER VAN GUCHT OVER MAATSCHAPPELIJKE THEMA’S IN FAMILIESTRIPS PHILIPPE DELZENNE Jommekeauteur Een familiestrip zoals Jommeke leent zich TOTAAL niet om een zware thematiek te behandelen. Waar- mee ik zeker geen thematiek uit de weg wil gaan als het op een fijne, frisse en ludieke manier kan worden aangebracht binnen een avontuurlijke en ontspan- nende vertelling van een Jommekesverhaal. Zoals ik deed met de thematiek over plasticvervuiling in De plasticjagers of met De atchoembloem en het ‘virus’ ... Of zoals ook scenarist Kristof Berte deed met het thema ‘pesten’ in Het verpeste kamp. Als je de reeks Jommeke goed onderzoekt, sluipt er redelijk veel thematiek in over goed en kwaad en hoe kinderen daarmee omgaan, maar dan in de ty- pische Jommekesvertelling gegoten zodat de jonge lezers onbewust wel positiviteit aangereikt krijgen. In die zin kan Jommeke een subtiele bijdrage leve- ren aan het idee van tolerantie en empathie. Maar de verhalen van Jommeke zullen nooit ENKEL vehikels voor thematiek worden. Er zal steeds een evenwicht in de verhalen zitten tussen pure ontspannende lectuur aan de ene kant en wat meer onderliggende duiding aan de andere kant. HEC LEEMANS Stripauteur van o.a F. C. De Kampioenen en Bakelandt Ik vind dat het moet kunnen, maar dat je selectief moet zijn. Je moet je als auteur altijd de vraag stellen voor welk publiek je eigenlijk schrijft. Dus maak ik een keuze als ik een trend of een thema wil behandelen. Voor bepaalde thema's zou ik het medi- um strip niet gebruiken, zelfs niet als ik uitsluitend voor een volwassen publiek zou werken. ALTIJD JONG Suske en Wiske Junior Lijnrecht tegenover de spannende en donkere avonturen van Suske en Wiske in De kronieken van Amoras komen ze in hun juniorversie steevast in doldwaze en gekke situaties terecht. Wiske blijft daarbij het pietje-wijsneus en Suske de wat stuntelende, goedbedoelende jongen. Voor jong en voor wie altijd jong zal blijven. SUSKE EN WISKE JUNIOR 11 DUCHATEAU, CAMBRÉ SC | 32 pag. | € 7,99 | 31 mei VOORLOPIGE COVER © 2023 Standaard Uitgeverij. © 2023 Standaard Uitgeverij. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=