STRIPMUNK 9 | APR-JUN '23

mijn carrière niet altijd eenvoudig is geweest om goede tekenaars te vinden. En met goed bedoel ik niet ‘iemand die goed kan tekenen en beeldend een verhaal kan vertellen’ maar ‘iemand wiens stijl past bij het verhaal dat je wil vertellen’. Dat is echt altijd een zoek- tocht. Toen Hanne liet weten dat ze zou afhaken omdat ze zich wilde concen- treren op een academische master­ opleiding, moest ik dus op zoek naar een passende tekenaar. Ondertussen was ik al met Mattias Ysebaert aan het werk voor Inbreker en het was Mattias die Lode tipte. Al snel kwam van het een het ander en konden we vertrekken. Coming-of-age Stripauteur Lode Peeters (°1996) stu- deerde af aan de LUCA School of Arts in Brussel en debuteerde vorig jaar met de fantasystrip Drakenridders . Lode, je bent naast tekenaar ook zelf scenarist (onder andere van Drakenridders ). Heb je bijge- dragen aan de verhaallijn van Meisjes van Medusa of bij de uitwerking van bepaalde scènes? Lode Peeters: Nee, op een enkele uitzon- dering na heb ik alleen aan de visuele elementen gewerkt. Sommige aspec- ten van het verhaal hebben wel een beetje invloed gehad van mijn inbreng (bepaalde implicaties van hoe iets of ie- mand eruitziet, dat soort dingen), maar het scenario was grotendeels afgewerkt toen ik bij Frederik terechtkwam. Wat trok je vooral in het scenario aan? Lode: Medusa en coming-of-age verhalen zijn twee dingen waarin ik voor Meisjes van Medusa al geïnteresseerd was. Het is ook een verhaal met een paar zeer zichtbare queerpersonages, en meer en betere representatie is iets wat ik heel belangrijk vind. Het was hoe dan ook echt een right place, right time -situatie. Ik ben Mattias Ysebeart zeer dankbaar dat hij me in de juiste richting had ge- stuurd, net toen Frederik een tekenaar nodig had. Inzet op samenwerking Frederik, hoe verliep dan de samenwerking met Lode? Frederik: Heel vlot. Lode heeft zich echt gesmeten op dit project: hij heeft er twee jaar aan getekend en heeft echt zijn kunnen – stijl, inkleuring, vertel- techniek – naar een hoger niveau getild. Daarnaast is het zo dat ik dit scenario was beginnen te schrijven op de manier zoals ik eerder al vertelde: scène per scène, met veel vrijheid voor de teke- naar. Lode werkte het hele verhaal in thumbnailvorm uit, daar spraken we dan over, stelden bij, maakten keuzes, enzovoort. En dan ging hij over tot gedetailleerd tekenen, inkleuren en letteren. Een strip uitwerken van deze omvang – bijna tweehonderd pagina’s – dat kan alleen maar slagen als je echt inzet op samenwerking. En ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat dit een strip is waarmee Lode echt toont wat hij allemaal in zijn mars heeft. Lode, je kan het toch zeer gevoelige verhaal op een paar manieren verbeelden. Had je vlug de stijl gevonden die bij dit verhaal past? Lode: Ja, dat ging vanzelf, veel aanpas- singen aan de stijl die ik uit mezelf zou hanteren moest ik niet doen. Het grootste verschil ligt waarschijnlijk in de ruimte (en dus tijd) die ik neem in de decoupage/page lay-out. Dat zorgt voor een dik boek, maar dat kan hier wel, in tegenstelling tot een standaardformaat avonturenstrip zoals Drakenridders . Zweten Het verhaal is zeer subtiel opgebouwd, wat vond je zelf het moeilijkste om te tekenen? Lode: Complexe omgevingen, zoals de openbare bibliotheek of die volledig gedekte picknicktafel, die juist krijgen kostte me altijd wat meer tijd. Perspec- tief gaat me over het algemeen redelijk vlotjes af, maar als er heel veel kleine individuele vormen moeten worden getekend die ook nog eens consistent moeten zijn over meerdere panels, dan is het toch even zweten. Ook de inkleuring past volledig bij het verhaal. Heb je daar bewust naar gezocht? Lode: Dat was inderdaad even zoeken (het was te geel in het begin!), maar waar ik bij uitgekomen ben is een stijl die me erg goed ligt. Kleur is in het alge- meen iets waar ik bijzonder graag mee bezig ben en ik ben heel blij met het eindresultaat in Meisjes van Medusa . En smaakt de samenwerking met Frederik naar meer? Lode: Ik heb met plezier samengewerkt met Frederik, maar na twee jaar uitslui- tend als tekenaar te hebben gewerkt, heb ik terug zin om iets met een eigen scenario te maken! Dat gezegd zijnde, Frederik heeft constant verhalen in de steigers staan, dus is het zeker niet onmogelijk dat we in de toekomst weer bij elkaar belanden.  © 2023 Standaard Uitgeverij. 15

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ0MTM=